Chris Bangle Ferrarija – Fiat Coupé

A kilencvenes évek szomorú és sivár korszakába fényt hozott a Fiat érdekes formatervű kupéjával. Az extravagáns megjelenésű gép egy zseni alkotása.

A Fiat hatalmas fityiszt mutatott, amikor negyed évszázaddal ezelőtt a Panda, a Tipo és a Tempra világába behozta a Coupét. Ekkor már rég nem volt sportos modelljük, megelégedtek csupán pár sportosabb kivitellel. Így bátor tett volt ez, ráadásul azokban az években, amikor az autóipar katasztrofális számokat produkált. A kilencvenes évek elején 20-30 százalékos visszaesés jellemezte az egész szektort, különösen rossz volt a helyzet Olasz­országban. Ez a pirosra fényezetten akár a Ferrarikat is megszégyenítően dögös sportoló meglepően jó áron mutatott nagyszerű stílust. Nem kopogtatott, be­rúg­ta a sportkocsik klubjának ajtaját. Egyszerűen csak Coupé­nak keresztelték Torinóban, félre a mellébeszéléssel, ez egy igazi kupéééé! Jól csinálták, meg kell hagyni! A formát a később a BMW hagyományait felrúgó amerikai Chris Bangle jegyzi, aki már a Fiatnál megmutatta, vannak előremutató ötletei, s a jövőbe lát. S bár a Coupéhoz képest a később bemutatott, szintén Bangle-hoz köthető barchetta szinte már egész klasszikus roadster, a már lapunkban bemutatott Downtown is különleges a megjelenés szempontjából; megelőzte korát – vagyis a Smartot. Ahogy a Coupé oldalának felületeit Bangle megnyesegette, ahogy a fényszórókat a kidudorodó búra alá bújtatva láttatja pökhendinek, hátulról pedig dupla süllyesztett lámpákkal mutatja vagánynak a formát, miközben a B oszlopra száműzte a kilincseket, ahhoz kellett bátorság – még a formák világában, azaz Olaszországban is. A hatást a legjobban egy 1994-es Top Gear adás mutatja meg, amely elérhető a világhálón, benne Jeremy Clark­son nyakkendőben (!) a szülőhazájában, az érdeklődő olaszok között vezeti a Coupét. Ebből az első sorozatból származik Kovács Dániel csak 1996-ig gyártott, 190 lóerős autója. Dániel négy éve vásárolta, egy Bravóból akart átülni először egy 20V Turbóba, de végül a négyhengeres mellett tette le a voksát.

Típustörténet

A Fiat 1993 és 2000 között gyártotta a Tipo platformra épített Coupét. A karosszériát Chris Bangle tervezte, a belteret pedig a Pininfarina. A kocsit 1,8 és kétliteres motorokkal szerelték – ez utóbbiból volt négy- és öthengeres változat is, mindegyik hengerenként négyszelepes, vagy turbóval erősített kivitel ben is. Bemutatásakor a négyhengeresekkel kezdtek, 139 és 190 lóerős teljesítményből választhatott a vevőkör – e motorok a Lancia Delta raliváltozatának deriváltjai.

Nemcsak a megjelenéssel, a színekkel is igyekeztek a feltűnő irányba mozdulni Torinóban, a pirosat és a sárgát erőltették, majd később bővítették a színskálát, érkezett a kék, zöld, a fekete és a fehér is. 1996-ban jelent meg az 1,8 literes – ez talán a legritkább motor –, majd jöttek az öthengeresek, amelyek szívó változatban 147, feltöltővel pedig a gyártás vége felé már 220 lóerőt teljesítettek, amivel elérte a 250 km/h végsebességet a már hatfokozatú váltóval szerelt Turbo Plus Coupé. Az elsőkerék-hajtású kocsi mind a négy kereke független felfüggesztést kapott, a hajtottakat az erősebb változatokban sperrdiffivel is felszerelték, ami jót tett a mókának. A Coupé­ból összesen kevesebb mint 73 ezer darabot gyártottak, a legtöbbet bevezetése utáni első teljes évben. 1994-ben több mint 17 ezer példány talált vevőre.

1997-től folyamatosan csökkent az érdeklődés iránta, a végén már alig több mint kettőezret adtak el belőle – hiába mutatták be a sorszámozott Limited Edition kivitelt piros Brembo fékekkel, nyomógombos indítással és kagylósabb ülésekkel.

Teljes cikkünket keresd az Oldtimer & Youngtimer 2018/02-es számában a benzinkutakon, az újságosoknál és a bevásárlóközpontokban.

2018-04-15T11:45:38+00:00 2018. április 15.|Kategória: Magazinunkból|Címkék: , , , |

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás