Turbókorszak – Mitsubishi Galant Turbo – Subaru XT Turbo

A nyolcvanas években még nem a fogyasztási adat csökkentése, hanem a teljesítmény növelése volt a cél, ha turbót akasztottak egy motorra. Talán sehol sem volt ez olyan népszerű megoldás, mint Japánban.

Összehasonlító tesztet még új autóval sem könnyű leszervezni, nemhogy ritka és érdekes youngtimerekkel. Úgyhogy amikor egy szép napfényes reggelen, a brezovai gokartpálya parkolójában megpillantottam ezt a két autót, úgy érzetem, ránk mosolygott a szerencse. Majdnem egykorúak, mindkettő japán, alapesetben mindkettő elöl hajt és turbós, ráadásul mindkettő fehér, vékonyka, ék alakú, mai szemmel kicsit bumfordi jószág. Persze az egyik szedán, a másik kupé, és a Subaruban gombnyomásra a hátsó tengely is hajtást kap, szóval nem teljesen egyformák, de ilyen messze Japántól ne legyünk telhetetlenek.

Turbókorszak - Mitsubishi Galant Turbo – Subaru XT Turbo

Bálint és Zsolt nem ismerte egymást korábban, és a történetük is különböző, mint ahogy a két autó állapota is. Zsolt XT-je már évtizedek óta a család birtokában van, még csak hatéves volt a kocsi, amikor Ford Orion helyett inkább ezt választotta a családfő. Úgy tűnik, a rendszerváltás-kori hazai autópiacon izgalmas kocsik is megfordultak, de amiben ők különböztek sok magyar családtól, hogy meglátták, megérezték benne a különlegest, és nem adták el többet az XT-t. Az akkor 13 éves Zsolt is imádta, nagykorában gyakor­latilag átvette a kocsit, és hogy életben lehessen tartani belátható költségekkel, egy bontani valót is vett mellé. Ez a befektetés aztán busásan megtérült, amikor viharkárt szenvedett az autó, cserepek zuhantak rá. Zsolt elmondása szerint sajnos hiába a bontott cseredarabok, nem lett tökéletes a karosszéria a felújítás után, és azt sem rejti véka alá, hogy néhány ponton átalakította a masinát. Módosított kerékagyat, egyedi kipufogót és lefújó szelepet kapott a kocsi, nem gyári a futómű sem. Ez ugyanis a kor japán divatja szerint elektronikus vezérlést kapott (ECS rendszer), ám az ilyen gátlók 100 000 ft/darab magasságában mennek, így most a Leone sima lengéscsillapítóin áll az autó – talán egy kicsit magasan.

Turbókorszak - Mitsubishi Galant Turbo – Subaru XT Turbo

ECS rendszere a Mitsubishinek is volt (lásd: Dodge Stealth 2017/6. szám), Bálint autójába azonban nem specifikálták. Sőt, még az ablakok is tekerősek, de azért így is jutott bőven nyomógomb és kapcsoló az extravagáns kialakítású utastérbe. Nála is családi vonás a kocsi, előbb volt E10-es Galantja, mint jogsija, de nem a szüleitől örökölte, csak egy kis ráhatás érte, hogy úgy mondjuk. Egyet sajnos összetört már, de most is van még testvére ennek a kocsinak a gyűjteményben – talán mondani sem kell, a fehér Turbo az ékkő. Az eredetileg norvég autót (2001-ben még ott kapott 180 ezres nagyszervizt) 2009-ben látta először itthoni hirdető oldalon, végül 2013-ban tudta meg­venni. Bár a kocsitesten csak egy javítás van, amúgy szép, egy kicsit ő is átalakította autó­ját: fékfelújításkor a Lancer Evo rendszere került fel, a hozzá tartozó, 15-ös felnikkel. A Galant gyári, 14-es kerekeit megtartotta, de a nagyobb fékek abban nem férnek el.

Turbókorszak - Mitsubishi Galant Turbo – Subaru XT Turbo

Bár a korabeli Japán kocsikra csúcs­technika­ként gondolunk, ebben a Galant­ban ez nem érhető tetten, hiszen motorja nyolcszelepes, központi befecskendezőt kapott, sőt, a szívó verzióból karburátoros is akad még. Az utastér egyszerű anyagokból építkezik, azonban nagyon jó gyártási minőségről árulkodik az állapot. Még a szövetek is teljesen egészségesek, 15 éves kocsin láttam már sokkal rosszabbat, a műanya­gok szintén jól bírják. A kapcsolók kísérletező elrendezése és az egyküllős kormány egy kis extravaganciát csempész az amúgy polgári utastérbe. A sofőr munkahelyéről jó a kilátás, és ha megtanuljuk, melyik funkciót hova rejtették, akkor már az ergonómia sem rossz. Elindulás előtt Bálint figyelmeztet, hogy a gyárilag 150 lóerős kocsi egy mérés szerint most csak 118 pacit mozgósít, és még keresi a hiba okát. Ennyivel is elfogad­hatóan mozog a Galant, azonban a szűk gokartpályán kiderül, a piros Turbo felirattól még nem lesz valami sportkocsi, az életkorának megfelelően hatalmas dőlésekkel veszi a kanya­rokat a gép. A kormánya, a váltója azonban jó, és egyáltalán, nem tűnik úgy, mintha szenvedne a dologtól, igaz, nem is illik mindent kitaposni más autójából.

Turbókorszak - Mitsubishi Galant Turbo – Subaru XT Turbo

Talán emiatt történt, hogy míg Zsolt simán tartotta velem a lépést az XT-vel, csere után nekem már gondot okoz a Mitsubishi utolérése a Subaruval: a tulajdonos mindig jobban odalép. Az XT-ben szintén jelentős oldaldőléssel kell számolni, de a kanyartulajdonságok ettől még kiszámíthatók és barátságosak. Viszont a cockpit, ha lehet, még extravagánsabb. Az XT belsőépítésze vadászgépekből merített ihletet, ezért botkormány alakú a váltó, és talán ezért szórták szét a kelleténél jobban a gombokat-kapcsolókat. A furcsa alakú volán is megszokást igényel, pláne nekem, aki 9 óra – 3 óra fogást használok, ami normális esetben lehetőséget ad a küllőn pihentetni a hüvelykemet, itt azonban erre nincs mód. Helykínálat egyébként mindkét kocsiban szellős az első sorban, talán csak vállban lehetnek kicsit szűkek, ha testes férfiak ülnek be nagykabátban. A Galant hátsó sorában is komfortos ülés vár, a kupé Subaru ebben gyengébb valamivel. Az ék alak előnye azonban, hogy éppen a faránál a legszélesebb az XT teste, így kifejezetten tágas csomagteret ad, ebben simán felveszi a kesztyűt a családi szedánnal.

Hogy milyen egy korai turbós kocsi?

Bár valóban csak magas fordulaton szólnak igazán nagyot (különösen az XT igényli az alapos és kitartó gázadást), ettől még teljesen használhatók anélkül is, hogy folyamatosan űznénk őket. Szokatlan autók ezek, mai értelemben nem igazán sportosak, de mégis fickós, használható motort kaptak. Viszont nem kellett lemondani a sima testvérmodellek megbízhatóságáról sem, a napi használ­hatósá­got semmi sem rontja, ha egyszer megszoktuk, hová rejtették a különböző kapcsolókat. Abba meg különösen hátborzongató belegon­dolni, milyen pontosan megjósolták a mai kor divatját. Hiszen most minden gyár jól felszerelt, viszonylag izmos, de elsősorban komfortra hangolt kocsikat árul, turbómotorral. Pont, mint a Mitusbishi és a Subaru, harminc évvel ezelőtt.

(Bolla György / fotó: Papp Zoltán)

A cikkünket kiegészítő információkat, műszaki adatokat és a további képeket keresd az Oldtimer & Youngtimer 2018/01-es számában a benzinkutakon, az újságosoknál és a bevásárlóközpontokban.

Turbókorszak - Mitsubishi Galant Turbo – Subaru XT Turbo Turbókorszak - Mitsubishi Galant Turbo – Subaru XT Turbo

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás